Thursday 11 February 2016

Pneumatik dan Al Quran

                                                                                         
           
Pneumatik adalah satu katasifat, mengikut takrifan umum adalah;

  1. Angin bertekanan untuk gerakkan sesuatu atau kerja
  2. Angin bertekanan yang terkumpul 
  3. Berkaitan dengan angin

Cuba lihat tafsir beberapa ayat Al Quran di bawah;

Surah Faathir (Ayat 9);


Dan Allah jualah yang menghantarkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan, kemudian Kami halakan awan itu ke negeri yang mati (yang kering kontang); lalu Kami hidupkan bumi sesudah matinya dengan (hujan dari awan) itu. Sedemikian itu pula kebangkitan manusia (hidup semula sesudah mati).


Surah Al Aaraf (Ayat 57);


Allah jualah yang menghantarkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan; kemudian Allah menyebarkan awan itu di langit sebagaimana yang dikehendakiNya dan menjadikannya berkelompok-kelompok; lalu engkau melihat hujan keluar dari celah-celahnya. Maka apabila Allah menurunkan hujan itu mengenai sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambanya, mereka serta merta bergembira.


Surah Ar Rum (Ayat 48);



Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian Kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya.

Kesimpulan:

Angin sebagai penggerak telah diberitahu kepada kita dalam Al Quran. Sama ada angin tersebut menolak sesuatu atau mengandungi atau membawa sesuatu bersama. Semoga kita dapat manfaatkan kegunaan angin untuk tujuan kebaikan. Allahu'alam.



No comments:

Post a Comment